tisdag 6 mars 2012

Tjocksteffe

Så att ni inte blir förvirrade och undrar om ni har blivit tokiga ska jag förklara bakgrunden till varför jag valde namnet Tjocksteffe till denna ofantligt populära blogg. Jag menar jag heter ju varken steffe eller är särskilt tjock. Konstigt tycker ni men neej, så konstigt är det inte. Jo, det var så att för ca 3 år sedan tyckte min sambo att jag åt väldigt mycket och väldigt snabbt. Liksom en hemlös hund glufsade jag i mig mat på ett ohyggligt sätt och blev ofantligt sur och tvär om jag inte fick mat så fort jag var hungrig. Vi tjafsade ofta om vem som skulle ha den sista matbiten. Jag vann alltid. Skitsamma att han väger dubbelt så mycket och är dubbelt så lång som jag. Rättvist ska vara rättvist och då delar man lika på såväl räkningar som maten på bordet. Ja det är gott med mat helt enkelt. Äta bör man annars dör man, som det gamla ordspråket lyder. Sambon tyckte iallafall att jag påminde om någon som heter Tjocksteffe. Jaha, sa jag. Det var ju trevligt, hade ju aldrig fått ha nåt smeknamn som barn så det passade ju bra. Alltmer ofta blev jag kallad tjocksteffe och tillslut tillhörde det mer regel än undantag att bli tilltalad med detta namn. Som tur är har sambon nu tröttnat på att kalla mig tjocksteffe, det blev liksom inte lika kul efter nåt år sådär. Numera kallas jag enbart för Steffe. Har jag riktig tur kan han även kalla mig för Stefan, fast det är bara vid speciella tillfällen. Och ja, jag trivs ganska bra med det. Tänker man efter riktigt länge är det faktiskt ett ganska vackert namn. Tjocksteffe....

1 kommentar: