onsdag 4 april 2012

Tantvarning

Har precis kommit hem från jobbet och sitter på verandan med en kopp kaffe i det vackra vädret, som vanligt. Vad som inte är vanligt är att jag känner mig som en tant idag. Är nämligen oerhört trött, gnällig och har svullna ben. Hur tantigt är inte det på en skala. Svullna ben... Snart ploppar väl åderbråcken upp lite varstans också. Var tvungen att sätta mig på en stol under den sista operationen för att det kändes som att benen vägde bly. Skulle inte förvåna mig om jag vaknar upp imorgon med grått hår, djupa rynkor och en rullator parkerad bredvid sängen. Men åldrande är ju vackert som de gamla brukar säga. Får väl omfamna det uttrycket och vara stolt över att jag äntligen har gått från ungdom till åldring. Nu slipper jag allt det där med vad festande heter, nu heter det kalas eller skiva istället och det bjuds bara på hembakat och ev en aveck till kaffet. Ser även fram emot att spendera kvällen framför brasan med duken jag virkar och korsordet jag löser för 10e gången, jag sitter hellre i skuggan en solig sommardag för att det är så jobbigt med värmen, jag säger "oj och ve" om dagens ungdom och svärord finns inte med i min vokabulär längre. Nej, nu använder jag bara ord som rackarns och hujedamej när jag blir riktigt arg. Och kära vänner, tänk inte ens tanken på att komma hit oanmälda, Hujedamej så stressad jag skulle bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar